Mijn CV

Mijn fascinatie voor geluid begon in de jaren '80. Eerst kreeg ik van mijn ouders een radiocassetterecorder en een paar jaar later van een oom een oude bandrecorder met microfoon. Die apparaten legden de basis voor het radiomaken. Eerst -letterlijk- op zolder en daarna via de ziekenomroep naar de lokale en (boven)regionale radio.

- Sinds de herfst van 2001 werk ik bij de best beluisterde regionale omroep: RTV Noord. Daar ben ik radiopresentator, music director, audiovormgever en voice-over. Ik beheer en ontwikkel het muziekformat en de muziekdatabase. Ook bedenk en maak ik alle audiovormgeving en radiopromo's. Collega Rob van Dam (ook bekend onder de naam Marc Jacobs) spreekt voor RTV Noord de vormgeving in. Voor promo's gebruikt RTV Noord mijn stem. Op zondag hoor je mij als presentator van 'Goud op Noord': een muziekprogramma waarmee ik je de hele middag gezelschap houd. Van 2008 tot 2013 gaf ik leiding aan de muziekredactie en viel ik in als radiopresentator. Voor ik Chef Muziek werd, was ik presentator van 'De Centrale', op werkdagen tussen 10u en 12u. Een programma over alles wat er in Groningen leeft: met een aantal vaste onderdelen, maar ook elke dag andere gasten die in de belangstelling staan. Tot de zomer van 2006 presenteerde ik op de regionale zender voor Groningen werkdagen 's middags 'De Muziekfabriek', een programma waarin de muzikale wensen van luisteraars centraal staan. Op TV Noord presenteerde ik tot de zomer van 2007 elke week het muziekprogramma 'Noord Clips XL', waarin de nieuwste video's van Groninger bands en artiesten te zien waren.
Gertjan van Stralen - Rebecca Radio
- In de zomer van 2007 startte ik mijn eigen muziekzender op internet: Gertjan FM. Het begon met een simpele gedachte: ik wil zelf altijd kunnen luisteren naar een stream waar ik alle liedjes leuk vind. Van daaruit is Gertjan FM ontstaan. In de zes jaar dat de stream heeft bestaan is het format vaak over de kop gegaan en is de muzikale focus vaak veranderd. Maar deze gedachte is altijd de basis gebleven: vind ik het leuk? Tientallen luisteraars luisterden dagelijks mee naar de inhoud van mijn platenkast! De stream bood 24/7 een gevarieerde stroom muziek.

- Aan het begin van deze eeuw was de provincie Flevoland een tijd m'n thuisbasis.Van november 2000 tot oktober 2001 heb ik bij Omroep Flevoland gewerkt. Bij de regionale omroep voor de jongste provincie van Nederland presenteerde ik 'Goeiemiddag Flevoland'. Elke werkdag van 13.30u tot 16.00u: veel muziek en het aloude 'Geluidenspel'. Daarnaast produceerde en regisseerde (en op invalbasis presenteerde) ik het ochtendmagazine 'Espresso'. Ook was ik incidenteel presentator van 'Goeiemorgen Flevoland' op zaterdag, verslaggever en nieuwslezer.

Gertjan van Stralen - OOG Radio
- In 1999 werkte ik bij de popzender Rebecca Radio een commercieel radiostation voor Noord-, Oost- en Midden-Nederland. Ik presenteerde daar samen met Annemien Boesveld elke werkdag van 16u tot 18u 'Rebeccarazzi'. Een 'na-het-werk'-programma met veel aandacht voor nieuws, weer en verkeer. Annemien heeft het programma ook nog een tijd alleen gepresenteerd, tussen 14u en 16u. In januari 2001 stopte het programma en ging het op in 'De Vlugtstrook' en 'Pitstop'.

- Tijdens mijn studie werkte ik bij het Stad-Groninger radiostation OOG Radio.In die tijd was OOG Radio een jongerenzender met een scherpe muziekmix en korte, op jongeren gerichte stadsinfo. Inmiddels is dat pad volledig verlaten en is OOG Radio een lokale omroep 'voor alle Groningers'. Vanaf begin 1996 tot begin 2001 heb ik, met onderbrekingen, bijdragen geleverd aan OOG-programma's: 'Ochtendstond', 'Thuishaven', 'Piekuur', 'Staat van Beleg', 'Koffie Verkeerd', 'KLOJO Radio'. Het zijn zomaar een paar shows die ik bij OOG presenteerde. Op OOG was de vrijdagavond van 20 tot 24u gereserveerd voor 'KLOJO Radio' (tot maart 1997 'Danceweekend'). Dat was, samen met Remy van Mannekes, mijn laatste wapenfeit. Remy en ik deden het programma, geestelijk bijgestaan door Egbert Scheffer, in de periode 2000-2001. 'KLOJO Radio' was een spraakmakend programma met een interactie tussen dance, rock, de luisteraar en de chaotische inhoud van de studio.